cz en

NOVINKY VE STAVEBNÍM PRÁVU

Nový stavební zákon! To je téma, které aktuálně hýbe (českým) světem. Tak si k němu pojďme (velmi stručně) něco uvést.

NA ÚVOD BAREVNÉ POROVNÁNÍ 

Největší změnou, kterou Nový stavební zákon přináší, je spojení územního rozhodování a stavebního řízení do jednoho správního procesu – viz barvené porovnání níže.

Starý stavební zákon (č. 183/2006 Sb.)

 

ÚZEMNÍ ŘÍZENÍ

(= územní rozhodnutí)

-> řeší umístění stavby v prostoru, její vliv na okolí apod., zakotveno v zákoně – ČÁST TŘETÍ (ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ)

 

 

STAVEBNÍ ŘÍZENÍ

(= stavební povolení)

-> stanoví podmínky pro provedení stavby,zakotveno v zákoně – ČÁST ČTVRTÁ (STAVEBNÍ ŘÁD)

 

+ různé zjednodušené či hybridní postupy (zjednodušené územní řízení / územní souhlas / společné územní a stavební řízení, popř. s EIA / společný územní souhlas a souhlas s provedením ohlášeného záměru / ohlášení / veřejnoprávní smlouva / …)

 

Nový stavební zákon (č. 283/2021 Sb.)

 

JEDNO ŘÍZENÍ O POVOLENÍ STAVBY

-> řeší umístění stavby v prostoru, její vliv na okolí, stanoví podmínky pro provedení stavby - zakotveno v zákoně – ČÁST ŠESTÁ (STAVEBNÍ ŘÁD)

 

Víme, že: modrá + žlutá = zelená. Na šedou už v Novém stavebním zákoně nezbylo místo (určitou výjimkou v tomto smyslu by mohlo být do budoucna tzv. zrychlené řízení). 

Z výše uvedeného je (snad) na první pohled zřejmé zjednodušení (proto mi obavy některých odborníků z toho, že se v nové úpravě řízení úředníci ztratí, přijdou liché). Zjednodušení však není synonymem pro zrychlení, a to zejména za situace, kdy se neprosadil původní záměr, který měl za cíl integrovat všechny dotčené veřejné zájmy pod stavební úřad a upustilo by se tak od vydávání závazných stanovisek a vyjádření ze strany tzv. DOSS[1]. Dle mého názoru by se tak Nový stavební zákon ani nadále neměl hlásit k heslu: Jeden úřad, jedno řízení, jedno razítko!

NOVÉ ROZDĚLENÍ STAVEB

Se sloučením územního a stavebního řízení souvisí i nové rozdělení staveb do čtyř kategorií:

DROBNÉ 

 

(uvedeny v Příloze č. 1 – odst. 1; v odst. 2 je pak uvedeno, co se za drobnou stavbu nepovažuje)

  • nevyžadují povolení stavebního úřadu;
  • lze je realizovat v souladu s ÚPD;
  • lze je provádět (až na výjimky uvedené v § 159 odst. 2 písm. a) i odstraňovat (až na výjimky uvedené v § 159 odst. 3) svépomocí;
  • nevyžadují kolaudaci (drobnou stavbu lze užívat pouze k účelu, ke kterému je určena svým charakterem);
  • změna užívání vyžaduje povolení, pokud drobná stavba pozbývá charakteru drobné stavby (§ 243 odst. 1).

 

JEDNODUCHÉ 

 

(uvedeny v Příloze č. 2 – odst. 1 a 2; v odst. 3 je pak uvedeno, co se za jednoduchou stavbu nepovažuje)

  • vyžadují povolení stavebního úřadu;
  • všechny lze provádět svépomocí (nutno zajistit stavební dozor / stavbyvedoucího v případě stavby pro bydlení nebo změny stavby, která je kulturní památkou);
  • všechny lze odstraňovat svépomocí, s výjimkou staveb uvedených v § 159 odst. 3 a v případě obsahu azbestu jen za přítomnosti stavbyvedoucího;
  • kolaudační rozhodnutí nevyžadují, s výjimkou staveb uvedených v § 230 odst. 2;
  • změna užívání vyžaduje povolení, s výjimkou staveb uvedených v § 243 odst. 1;
  • dokumentaci pro stavby uvedené v Příloze č. 2 v odst. 1 písm. c) a e) až p) a odst. 2 může zpracovat též osoba, která má VŠ vzdělání stavebního nebo architektonického směru nebo střední vzdělání stavebního směru s maturitou a alespoň 3 roky praxe v projektování staveb = tzv. kvalifikovaná osoba (§ 156 odst. 2);
  • musí být zpracována dokumentace pro provedení staveb, s výjimkou staveb uvedených v § 157 odst. 1 písm. e);
  • při provádění nebo odstraňování staveb uvedených v odst. 1 písm. a) až c) Přílohy č. 2 není nutné vést stavební deník, resp. postačí jednoduchý záznam o stavbě.

 

VYHRAZENÉ 

 

(uvedeny v Příloze č. 3)

  • rozhoduje o nich Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ);
  • vyžadují povolení;
  • vyžadují kolaudaci;
  • nelze je provádět / odstraňovat svépomocí;
  • dokumentace musí být zpracována projektantem;
  • při jejich provádění je stavebník povinen vždy zajistit dozor projektanta (nový pojem – jedná se o odborný dozor nad souladem realizace podle dokumentace pro provádění stavby s dokumentací o povolení stavby a nad prováděním stavby v souladu s dokumentací pro provedení stavby).

 

OSTATNÍ 

 

(„zbytková“ kategorie)

  • rozhoduje o nich krajský SÚ nebo obecní SÚ;
  • vyžadují povolení;
  • vyžadují kolaudaci;
  • nelze je provádět / odstraňovat svépomocí;
  • dokumentace musí být zpracována projektantem.

 

 

LHŮTY

Určitou snahu zákonodárce o zrychlení procesních postupů lze spatřovat v § 196 Nového stavebního zákona, který zakotvuje lhůty pro vydání povolení (30 dnů – jednoduché stavby / 60 dnů – ostatní případy, vč. možnosti prodloužení). Je však nutné si uvědomit, že řízení bude i do budoucna jen tak rychlé, jak kvalitní bude žádost stavebníka. Ničeho se totiž nemění na tom, že bude-li žádost stavebníka trpět vadami, stavební úřad řízení přeruší - až do jejich odstranění. Poté začne běžet příslušná lhůta od počátku znovu.

Pro úplnost dodávám, že původně zvažovaný automat na rozhodnutí (tj. fikce pozitivního rozhodnutí v případě nečinnosti stavebního úřadu) se v Novém stavebním zákoně nakonec neuchytil.

DOPORUČENÍ NA ZÁVĚR

Stavební úřady čeká náročné období, zejména v souvislosti s nutným přechodem některých agend (máme novou organizaci, ruší se speciální stavební úřady a od ledna 2024 nově funguje DESÚ) a hlavně i s ohledem na plánovanou digitalizaci. Proto je pojďme zkusit nezatěžovat tam, kde to opravdu není nutné. Zejména pokud se chystáte dojít si na stavební úřad s „prázdnou“ žádostí. To si opravdu nepomůžete. Pomoc byste si ale mohli, pokud jste v poslední době dokončili výstavbu (například) chalupy a chcete ohlásit její dokončení. V takovém případě naopak na stavební úřad utíkejte (do konce června 2024), ať se vyhnete kolaudačnímu řízení.


 


[1] Dotčené orgány státní správy.

JUDr. Sandra Juránková
advokátní kancelář

ev. č. ČAK 17649

telefon: +420 733 185 166
email: sjurankova@akjurankova.cz