cz en

NOVÝ STAVEBNÍ ZÁKON - POUŽITELNOST VS. PŘECHODNÁ USTANOVENÍ

Zdá se, že hysterie kolem nové úpravy stavebního práva aktuálně dosahuje svého vrcholu.  Celá řada větších či menších stavebníků se rozhodla podat žádost na stavební úřad před prázdninami zřejmě v domnění, že tak projdou povolovacím procesem nedotčení změnami. S ohledem na informační chaos (ke kterému bohužel přispívá i odborná veřejnost) se tomu nelze divit. Povede to však maximálně k tomu, že stavební úřady zůstanou na nějakou dobu paralyzované. V životě nic není černobílé a nebude tomu tak ani při přechodu ze zákona č. 186/2006 Sb. (dále jen „Starý stavební zákon“) na zákon č. 283/2021 Sb. (dále jen „Nový stavební zákon“). Ano, bez porodních bolestí se při uvádění Nového stavebního zákona do praxe neobejdeme. Nesmíme však zapomínat, že stavby budou muset být povolovány i nadále, byť s jinými pravidly. 

POUŽITELNOST VS. PŘECHODNÁ USTANOVENÍ

V poslední době jsem se opakovaně setkala buď s přesvědčením, že účinnost Nového stavebního zákona bude ještě odložena nebo naopak s názorem, že k odložení jeho účinnosti dojít nemusí, protože přeci Starý stavební zákon bude možné přechodně používat až do roku 2027. Jasně, fantazii se meze nekladou. V právu to ale tolik neplatí.

Nový stavební zákon již účinný je, a to od 1. 1. 2024 (tzn. není co odkládat). Nyní se nacházíme v tzv. přechodném období, které bylo zákonodárcem stanoveno od 1. 1. 2024 do 30. 6. 2024. K tomuto přechodnému období se pak vztahuje zvláštní ustanovení o použitelnosti dosavadních (stavebně)právních předpisů, jež je zakotveno v § 334a  Nového stavebního zákona. V současnosti se dle uvedeného paragrafu Novým stavebním zákonem řídí jen tzv. vyhrazené stavby[1] a od 1. 7. 2024 mu budou podřízeny i všechny ostatní nově povolované stavby.  Pozor, ustanovení o použitelnosti nemá stejnou povahu jako „klasická“ přechodná ustanovení. Vlastně jde o jev v našem právním řádu dosud nevídaný.

Přechodná ustanovení jsou pak v Novém stavebním zákonu upraveny tyto:

 

Nový stavební zákon:Přechodná ustanovení:
§§ 312 až 315 (tadyk úřadům a úředníkům
§§ 316 až 328 (tadyk územnímu plánování
§ 329 (tadyk dokumentacím a projektovým dokumentacím
§ 330 (tadyke stavebnímu řádu 
§ 331 (tady)k soudním řízením
§ 332 (tadyk obecným stavebním úřadům
§ 332a (tadyk prováděcím právním předpisům

 

KOLAUDACE JE ZPĚT

V této souvislosti považuji za nutné upozornit, že s Novým stavebním zákonem se rozšiřuje okruh povinně kolaudovaných staveb. Vzhledem k tomu, že pro kolaudační řízení v Novém stavebním zákoně chybí přechodné ustanovení, bude od 1.7. 2024 nutné zkolaudovat (například) i novou chalupu realizovanou na základě stavebního povolení vydaného dle předchozí právní úpravy, ačkoliv pro tento typ (jednoduché) stavby Starý stavební zákon kolaudaci nevyžadoval.

SLOVO NA ZÁVĚR

Říct, že je něco špatně, umí každý, řešení však nabídne jen málokdo. Co se týče Nového stavebního zákona, sama nejsem jeho velkým fanouškem (zejména po tom, čím v posledních letech jeho text prošel a jaká byla příprava na digitalizaci). Nicméně za méně než měsíc ho tady máme v plné parádě, tak k tomu pojďme přistoupit trochu s nadhledem. Máte-li dotazy, neváhejte mě kontaktovat.


 


[1] Viz Příloha č. 3 k Novému stavebnímu zákonu tady

JUDr. Sandra Juránková
advokátní kancelář

ev. č. ČAK 17649

telefon: +420 733 185 166
email: sjurankova@akjurankova.cz